Ruimtelijk en/of maatschappelijk initiatief

U heeft het idee om iets nieuws te realiseren? Dit kan een eigen of een gezamenlijk initiatief zijn. Wij geven u de mogelijkheid dit initiatief met ons te delen en hierover met ons in gesprek te gaan.

U kunt al uw initiatieven delen: voor bouwen, kappen, uitritten, ander gebruik, nieuwe woningbouw en wijzigingen omgevingsplan etc. Maar ook initiatieven voor het herinrichten van een openbaar gebied of bijvoorbeeld een vraag over een kunstwerk kunt u indienen. Bekijk eerst ons stappenplan 'Van initiatief naar uitvoering' om te zien wat u moet doen.

Initiatief indienen

initiatief indienen (met Digid)

Initiatief indienen (met E-herkenning, niveau 2+)

Wat moet ik indienen?

Wij vragen u tijdens het invullen van het formulier om een aantal documenten toe te voegen. Zorg ervoor dat u deze ook digitaal beschikbaar heeft. Het gaat om:

  • Gevelaanzichten bestaande en nieuwe situatie (schaal 1:100). Dit geldt alleen voor bouwplannen
  • Plattegronden bestaande en nieuwe situatie (schaal 1:100)
  • Kadastrale situatietekening (schaal 1:1.000)
  • Uitgebreide schriftelijke motivatie

Kosten en behandeltijd

Houd rekening met een gemiddelde doorlooptijd van 12 weken. Voor het in behandeling nemen van een initiatief is minimaal een bedrag van € 100,00 aan leges verschuldigd. De uiteindelijke uitkomst van de beoordeling heeft gevolgen voor de resterende leges die in rekening gebracht worden. Deze kosten kunt u terugvinden in de legesverordening

Wij wijzen u erop dat de initiatiefnemer de factuur van ons ontvangt. Als u de aanvraag op eigen titel doet, bent u de initiatiefnemer.

Als uw initiatief later leidt tot een definitieve aanvraag Omgevingsvergunning, dan worden de eerder in rekening gebrachte leges hierop in mindering gebracht.

Vragen aan het omgevingsloket

Heeft u hulp nodig bij het invullen van een aanvraag? Wij proberen u binnen 14 werkdagen van antwoord te voorzien. U kunt uw vraag of verzoek hier indienen: 

stel uw vraag aan het Omgevingsloket (met Digid)

stel uw vraag aan het Omgevingsloket (met E-herkenning, niveau 2+)

U mag ook altijd een mail met uw vraag of verzoek sturen naar: gemeente@halderberge.nl

Inzien van bouwdossiers

Voor het inzien van bouwdossiers kunt u kijken op de website van het West-Brabants Archief.