Aanvragen begeleiding/dagbesteding

Heeft u moeite met allerlei zaken in het dagelijks leven? Bijvoorbeeld bij het maken van een dag- of weekplanning? Misschien is begeleiding voor u een oplossing.

Wat u moet weten

We kijken eerst samen wat u nog zelf kunt doen. Vaak kunnen familie, vrienden of buren u ook helpen. Heeft u meer hulp nodig? Dan kunt u misschien begeleiding krijgen.

Er zijn veel verschillende soorten begeleiding:

  • individueel begeleiding: u krijgt hulp alleen
  • groepsbegeleiding (dagbesteding): u doet activiteit samen met anderen

Voorbeelden van begeleiding zijn:

  • Hulp thuis bij het plannen van uw dag of week, omgaan met apparaten, of het huishouden organiseren
  • Hulp om uw dag in te delen en actief te blijven
  • Dagbesteding
  • Geheugentraining en informatie voor mensen met geheugenproblemen
  • Hulp bij het maken van contact met anderen

Wilt u meer weten? Neem contact op met uw wijkteam. Ook onze meedenkcoaches helpen u graag.

Wat kost het?

Voor de meeste voorzieningen die vanuit de Wmo verstrekt worden, betaalt u een eigen bijdrage. Deze bijdrage is vast en niet afhankelijk van uw inkomen. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor. Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Hulp aanvragen

Wilt u voor begeleiding in aanmerking komen? Neem contact op via het meldformulier

DigiDMeldformulier wijkteam voor inwoners

eHerkenningMeldformulier wijkteam voor organisaties

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • We nemen zo snel mogelijk contact met u op. Helaas zijn de wachttijden wat langer door uitval collega’s.
  • Als het nodig is, maken we een afspraak voor een gesprek bij u thuis. Dit heet het keukentafelgesprek. We praten over uw situatie en wat u nodig heeft.
  • Van dit keukentafelgesprek maken we een kort verslag. U krijgt dit verslag thuisgestuurd.
  • We kijken eerst wat u zelf kunt doen, of met hulp van uw familie of buren. Soms is dat al genoeg.  
  • Is er meer nodig? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Die zetten we in het verslag.  
  • Als blijkt dat er een aanvraag nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. Wij melden u dan aan bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat met u in gesprek. Samen bepalen jullie welke zorg nodig is. Deze afspraken komen in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. Als u akkoord bent met de afspraken, dan ondertekent u dit document.
  • U krijgt daarna een brief van de gemeente met de beslissing. Daarna kan de zorg gestart worden.
  • Heeft u nog vragen? Neem contact op met uw wijkteam