Keukentafelgesprek

Binnenkort heeft u een keukentafelgesprek met iemand van uw wijkteam. Om u voor te bereiden op dit gesprek, leest u de informatie op deze pagina goed door.

Hoe kunt u zich voorbereiden op het keukentafelgesprek?

  • Het is belangrijk dat u zich prettig voelt tijdens het gesprek. Waar het gesprek gehouden wordt, kan hieraan meewerken. Het gesprek kan ook op een andere locatie plaatsvinden. Laat het ons weten of u dit prettig vindt.
  • Denk vooraf na wie u bij het gesprek wilt hebben, behalve de Wmo-professional of de JP-er en uzelf. U kunt bijvoorbeeld een familielid, ouderenadviseur, wijkverpleegkundige, mantelzorger of een vertrouwenspersoon vragen om aanwezig te zijn.
  • Wilt u de hulp van een cliëntondersteuner bij het gesprek? Dan kunt u een
  • cliëntondersteuner van MEE West-Brabant, een onafhankelijke cliëntondersteuner of een ondersteuner van uw plaatselijke KBO inschakelen. Dit is gratis.
  • Schrijf voor het gesprek uw vragen op.
  • Maak aantekeningen tijdens het gesprek. U kunt ook een vertrouwenspersoon of cliëntondersteuner vragen om dit voor u te doen.
  • Het is belangrijk dat u uw ID-bewijs bij de hand heeft.
  • Bent u onder behandeling bij een instantie of krijgt u al ondersteuning? Leg dan alvast de rapporten klaar die u daarvan heeft. 

Wat wordt er gevraagd tijdens het keukentafelgesprek?

Tijdens het keukentafelgesprek worden er door de Ria of JP-er een aantal vragen gesteld. Hieronder ziet u een paar vragen die u kunt krijgen tijdens het gesprek. Onder iedere vraag staat een korte uitleg. U hoeft niet op alle vragen antwoorden te hebben. Het kan u vooraf een goed beeld geven van de manier hoe we het gesprek met u willen voeren:

  • Wat is de reden om dit gesprek te voeren? Wat verwacht u van het gesprek?

Bij de start van het gesprek bespreken we de reden van het gesprek. We bespreken wat u wilt vertellen in het gesprek. Ook hebben we het over wat u van de JP-er of de Wmo-professional verwacht.

  • Hoe omschrijft u uw vraag?

Graag praten we over wat de aanleiding is voor uw vraag en hoe lang u de vraag heeft. We horen graag van u wat het voor u zou betekenen als de vraag is opgelost.

  • Wat is belangrijk om te weten voor ons of andere gesprekspartners?

Om met u mee te kunnen denken, is het belangrijk dat u vertelt over zaken die met uw vragen te maken hebben. Het kan zijn dat wij u vragen stellen om een duidelijk beeld te vormen over uw situatie. Zo kunnen wij beter begrijpen waarom u deze vraag of wens heeft.

  • Hoe denkt u over verschillende oplossingen?

Als we duidelijk hebben wat precies uw vraag is, dan denkt iedereen die meedoet aan het gesprek mee over verschillende oplossingen. We praten over welke oplossingen bij u passen en waarom dat zo is. We bespreken voor- en nadelen bij verschillende oplossingen. Daarna hebben we het samen over wat voor u belangrijkste voordelen zijn en waarom deze zo belangrijk zijn.

  • Wat kunt u zelf regelen? En wat kunt u regelen met familie of bekenden?

We praten over de mensen in uw kenniskring of familie en wat zij voor u betekenen. We hebben het over hoe vaak u contact met hen heeft en of u tevreden bent met dat contact. Daarnaast hebben we het over de mogelijkheden die zij hebben om u te ondersteunen.

  • Heeft u zelf actie ondernomen?

Het kan zijn dat u zelf contact heeft opgenomen met instanties of informatie heeft opgevraagd. Dat is heel goed! Laat ons weten wat dat heeft opgeleverd. Samen bekijken we of er meer acties nodig zijn.

  • Wat mag u van ons verwachten?

Wij luisteren tijdens het gesprek hoe het met u gaat en met uw gezin. Wij hebben aandacht voor uw vraag of wens en wat u wilt bereiken. Wij hebben ook aandacht voor uw mantelzorger (als u die heeft). Wij denken mee met wat u wilt bereiken en hoe u dat kunt bereiken.