Keukentafelgesprek

Binnenkort heeft u een keukentafelgesprek met iemand van uw wijkteam. Om u voor te bereiden op dit gesprek, leest u de informatie op deze pagina goed door.

Hoe kunt u zich voorbereiden op het keukentafelgesprek?

  • Het is belangrijk dat u zich prettig voelt tijdens het gesprek. Waar het gesprek gehouden wordt, kan hieraan meewerken. Het gesprek kan ook op een andere locatie plaatsvinden. Laat het ons weten als u dit prettig vindt.
  • Denk vooraf na wie u bij het gesprek wilt hebben, behalve de medewerker van de gemeente en uzelf. U kunt bijvoorbeeld een familielid, ouderenadviseur, wijkverpleegkundige, mantelzorger of een vertrouwenspersoon vragen om aanwezig te zijn.
  • U kunt ook de hulp van een cliëntondersteuner vragen bij het gesprek.
  • Schrijf voor het gesprek uw vragen op.
  • Maak aantekeningen tijdens het gesprek. U kunt ook een vertrouwenspersoon of cliëntondersteuner vragen om dit voor u te doen.
  • Het is belangrijk dat u uw ID-bewijs bij de hand heeft.
  • Bent u onder behandeling bij een instantie of krijgt u al ondersteuning? Leg dan alvast de rapporten klaar die u daarvan heeft. 

Wat wordt er gevraagd tijdens het keukentafelgesprek?

Tijdens het keukentafelgesprek worden er door de medewerker van de gemeente een aantal vragen gesteld. Hieronder ziet u een paar voorbeeldvragen.

Wat is de reden om dit gesprek te voeren? Wat verwacht u van het gesprek?

Bij de start van het gesprek bespreken we de reden van het gesprek. We bespreken wat u wilt vertellen in het gesprek. Ook hebben we het over wat u van de medewerker van de gemeente verwacht.

Hoe omschrijft u uw vraag?

Graag praten we over wat de aanleiding is voor uw vraag en hoe lang u de vraag heeft. We horen graag van u wat het voor u betekent als de vraag is opgelost.

Wat is belangrijk om te weten voor ons of andere gesprekspartners?

Om met u mee te kunnen denken, is het belangrijk dat u vertelt over zaken die met uw vragen te maken hebben. Het kan zijn dat wij u vragen stellen om een duidelijk beeld te vormen over uw situatie. Zo kunnen wij beter begrijpen waarom u deze vraag of wens heeft.

Hoe denkt u over verschillende oplossingen?

Als we duidelijk hebben wat precies uw vraag is, dan denkt iedereen die meedoet aan het gesprek mee over verschillende oplossingen. We praten over welke oplossingen bij u passen en waarom dat zo is. We bespreken voor- en nadelen bij verschillende oplossingen. Daarna hebben we het samen over wat voor u belangrijkste voordelen zijn en waarom deze zo belangrijk zijn.

Wat kunt u zelf regelen? En wat kunt u regelen met familie of bekenden?

We praten over de mensen in uw kenniskring of familie en wat zij voor u betekenen. We hebben het over hoe vaak u contact met hen heeft en of u tevreden bent met dat contact. Daarnaast hebben we het over de mogelijkheden die zij hebben om u te ondersteunen.

Heeft u zelf actie ondernomen?

Het kan zijn dat u zelf contact heeft opgenomen met instanties of informatie heeft opgevraagd. Dat is heel goed! Laat ons weten wat dat heeft opgeleverd. Samen bekijken we of er meer acties nodig zijn.

Wat mag u van ons verwachten?

Wij luisteren tijdens het gesprek hoe het met u gaat en met uw gezin. Wij hebben aandacht voor uw vraag of wens en wat u wilt bereiken. Wij hebben ook aandacht voor uw mantelzorger (als u die heeft). Wij denken mee met wat u wilt bereiken en hoe u dat kunt bereiken.