Aanpassingen in uw woning

Soms is uw woning niet meer goed geschikt voor u door uw beperkingen. Er zijn allerlei mogelijkheden om uw huis aan te passen. Zo kunt u langer zelfstandig en veilig thuis blijven wonen.

Wat u moet weten

Kleine aanpassingen

Kleine veranderingen kunnen al veel helpen. Bijvoorbeeld

  • bedverhogers
  • beugels in de badkamer
  • toiletverhoger
  • antislipmat 

Deze spullen kunt u kopen bij een bouwmarkt of via internet.

Woont u in een huurhuis? Vraag dan aan uw verhuurder wat hij voor u kan doen.

Tijdelijke hulpmiddelen

Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig, zoals bijvoorbeeld een douchestoel? Dan kunt u die vaak lenen of huren bij de thuiszorgwinkels. U kunt hier ook hulpmiddelen kopen. Vraag bij de thuiszorgwinkel naar de prijzen. Soms betaalt uw zorgverzekeraar mee. Vraag uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.

Grote aanpassingen

Soms zijn grotere aanpassingen nodig. Bijvoorbeeld

  • een aangepaste badkamer
  • een traplift
  • een aanbouw

Neem contact op met uw wijkteam. Wij kijken samen met u wat mogelijk is.

Wat kost het?

Eigen bijdrage

Voor de meeste hulp via de Wmo verstrekt worden, betaalt u een eigen bijdrage. Dit bedrag is voor iedereen gelijk, en niet afhankelijk van uw inkomen. U betaalt dit aan het Centraal Administratie Kantoor. Meer informatie vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

U hoeft geen eigen bijdrage te betalen voor:

  • Rolstoelen
  • Hulpmiddelen voor kinderen tot 18 jaar (behalve woningaanpassingen)
  • Gezamenlijke (collectieve) voorzieningen, zoals de Deeltaxi

Hulp aanvragen

Wilt u voor aanpassingen in uw woning in aanmerking komen? Neem contact op via het meldformulier

DigiDMeldformulier wijkteam voor inwoners

eHerkenningMeldformulier wijkteam voor organisaties

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • We nemen zo snel mogelijk contact met u op. Helaas zijn de wachttijden wat langer door uitval van collega’s.
  • Als het nodig is, maken we een afspraak voor een gesprek bij u thuis. Dit heet het keukentafelgesprek. We praten over uw situatie en wat u nodig heeft.
  • Van dit keukentafelgesprek maken we een kort verslag. U krijgt dit verslag thuisgestuurd.
  • We kijken eerst wat u zelf kunt doen, of met hulp van uw familie of buren. Soms is dat al genoeg.
  • Is er meer nodig? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Die zetten we in het verslag. 
  • Als blijkt dat er een aanvraag nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. Wij melden u aan bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat met u in gesprek. Samen bepalen jullie welke zorg nodig is. De afspraken komen in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. Als u akkoord bent met de afspraken, dan ondertekent u dit document.
  • U krijgt daarna een brief van de gemeente met de beslissing. Daarna kan de zorg gestart worden.
  • Heeft u nog vragen? Neem contact op met uw wijkteam