Melden voorgenomen huwelijk of partnerschap

Lees eerst de informatie op de pagina Trouwen en geregistreerd partnerschap. Daarna kunt u de melding voorgenomen huwelijk/partnerschap indienen.

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten in de gemeente Halderberge? Dan meldt u dit eerst bij de afdeling Burgerzaken. 

U hoeft niet in Halderberge te wonen om er te kunnen trouwen of een partnerschap te laten registreren. 

Woont u in het buitenland? Doe dan een melding bij de gemeente Den Haag.

Wanneer moet u melden?

U moet uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap minimaal twee weken van tevoren melden. De melding blijft één jaar geldig, en verloopt daarna. Meld dus niet te laat, maar ook niet te vroeg.

Hoe meldt u uw voorgenomen huwelijk of partnerschap?

  • Kies samen een datum, tijdstip en locatie en een Babs (trouwambtenaar)
  • Lees alle informatie op de website over trouwen en geregistreerd partnerschap in Halderberge goed door
  • U en uw partner doen samen de melding via DigiD in het formulier Voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden' wat u hieronder ziet in het groene vlak.
  • Zorg dat u al uw persoonsgegevens en de gegevens van uw getuigen bij de hand heeft. U moet ook een kopie identiteitsbewijs van de getuigen uploaden.
  • Kies in het formulier een datum, tijdstip, locatie, Babs, en eventueel een trouwboekje.
  • Na het invullen, betaalt u de kosten online. Let op: de kosten voor de aanwijzing eenmalige locatie en kosten eenmalige benoeming Babs zitten hier niet bij. Hiervoor ontvangt u later een aparte rekening.
  • U krijgt een email als uw melding is ontvangen.
  • De afdeling burgerzaken controleert alles, en stuurt een bevestiging als alles akkoord is.
  • Soms vraagt de gemeente om extra documenten, bijvoorbeeld als:
    • u in het buitenland bent geboren
    • u geen verblijfsvergunning heeft
    • u niet de Nederlandse nationaliteit heeft
    • u in het buitenland heeft gewoond
    • een vorig huwelijk is ontbonden in het buitenland
    • u onder curatele staat

Op www.nederlandwereldwijd.nl kunt u zien welke documenten u nodig heeft. Houd er rekening mee dat het verzamelen van buitenlandse documenten lang kan duren. De afspraak wordt pas definitief als alles in orde is.

DigiDvoorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden

Kunt u de melding niet digitaal doen?

Bel dan naar de afdeling burgerzaken 0165-390500. U maakt een afspraak bij de balie. Neem allebei uw identiteitsbewijs mee en kopieën van de identiteitsbewijzen van uw getuigen. Samen vult u de melding in en betaalt u aan de balie.

Extra informatie

Getuigen

Het is verplicht om getuigen te hebben bij een huwelijk. U heeft twee tot vier getuigen nodig. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn.

Locatie

U heeft al kunnen lezen over het kiezen van een locatie. Eerst legt u de datum en het tijdstip bij de gemeente Halderberge vast. Daarna kunt u definitief een locatie vastleggen. Voor een locatie buiten het gemeentehuis betaalt u extra kosten.

U kunt een eenmalige trouwlocatie aan laten wijzen.

Babs (buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand)

U heeft al kunnen lezen over het kiezen van een Babs. Neem eerst contact op met de Babs om te kijken of het klikt, voordat u de afspraak vastlegt. Voor een Babs die niet in dienst is van gemeente Halderberge, betaalt u extra kosten.

U kunt een eenmalige buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan laten wijzen.

Omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk

U heeft al kunnen lezen over de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Bel met de afdeling Burgerzaken om een afspraak te maken 0165-390500.

Naamgebruik

Uw naam verandert niet. Wel kunt u de naam van de partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U regelt het naamgebruik bij de gemeente waar u woont. Dat kan vanaf het moment dat u getrouwd bent. Meer informatie op de pagina naamgebruik veranderen.