Meldpunt wet goed verhuurderschap

Wat is de Wet goed verhuurderschap?

Deze wet zorgt dat verhuurders zich goed gedragen. Het is bedoeld om problemen te voorkomen zoals:

  • discriminatie
  • intimidatie
  • slechte afspraken of misleiding

Verhuurders moeten:

  • een schriftelijk huurcontract geven
  • huurders goed informeren over hun rechten en plichten

Soms houden verhuurders zich niet aan de regels. Bijvoorbeeld:

  • ze vragen te hoge huur
  • ze onderhouden de woning niet goed
  • ze zetten huurders onder druk

Hierdoor voelen huurders zich soms niet veilig.

Problemen met uw verhuurder?

  • Stap 1: Probeer zelf met de verhuurder te praten. 
  • Stap 2: Komt u er samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Neem contact op met de gemeente. In overleg met u spreken we dan de verhuurder of huisbaas aan als dat nodig is. 

Meldpunt ongewenst verhuurderschap

U kunt melding doen op 2 manieren:

Wat moet u invullen?

  • uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. 
  • gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar
  • het adres van de woning
  • een beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen

Wat gebeurt er na uw melding?

  • U krijgt een bevestiging van uw melding. 
  • De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken.
    • Let op: Het is niet altijd mogelijk u te informeren over uw melding. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
  • Is de verhuur tegen de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder aanspreken of een boete geven. 
  • Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.

Soms duurt het langer, omdat de gemeente een dossier moet maken. Goede en volledige meldingen zijn daarom belangrijk. Meldingen van ernstige situatie en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.

Uw privacy

De gemeente verwerkt persoonsgegevens van melders en verhuurders. Lees wat dit voor u en uw gegevens betekent in de Privacyverklaring.