Programma 7 Onderwijs, cultuur en sport

Portefeuillehouder: Wethouder Sharona Malfait en wethouder Jan Mollen

Intro

Het programma Onderwijs, sport en cultuur is gericht op het bieden van goed onderwijs in aantrekkelijke schoolgebouwen. Vanuit dit programma worden activiteiten op het gebied van sport en bewegen mogelijk gemaakt. Ook wordt de beleving van kunst, cultuur en cultuurhistorie aangemoedigd.

Wat doen we al?

Huidig beleid (wat voortgezet wordt): 

  • Beleidsplan sociaal domein
  • Integraal huisvestingsplan onderwijs
  • Visiedocument Kindcentra
  • Oriëntatienota culturele speelveld
  • Cultuurkompas
  • Beleidsnota archeologie
  • Beleidsnota Cultureel erfgoed
  • Kadernotitie Buitensportaccommodaties
  • Kadernotitie Buitensportaccommodaties

Huidige werkzaamheden

We voeren uit: Leerlingenvervoer, leerplicht, onderwijshuisvesting, coördinatie integrale kindcentra, beheer, onderhoud van sportvelden en huisvesting sportgebouwen (kleedlokalen en technische ruimtes), buurt- en schoolsportsportcoaches activiteiten, archeologie- en monumenten(subsidies),  Lokale educatieve agenda, culturele activiteiten (bijvoorbeeld Cultuurmaand en Open Monumentendag), uitvoeringsregeling muziekeducatie en beeldende vorming, ONS West-Brabant, de Marktplaats Halderberge, welzijnssubsidies, heemkundekringen en musea, onderhoud aan kunst in de openbare ruimte.

We voeren onderwijsachterstanden beleid uit. Dit doen we in afstemming met kinderopvang, basisonderwijs en voortgezet onderwijs het. Het gaat onder andere om voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Daarnaast bieden we ondersteuning aan het Nationaal Programma Onderwijs. 

Wat willen we bereiken (speerpunten)?

  • We voeren de plannen uit, zoals die zijn vastgelegd in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Opvang en onderwijshuisvesting. In dit plan nemen we ook onderwijs & spelen en de vergroening van schoolpleinen mee.
  • Verdere ontwikkeling van de integrale kindcentra; hierin werken kinderopvang en (basis)onderwijs zoveel mogelijk samen
  • Sportverenigingen kunnen gebruik maken van goede voorzieningen. Er zijn betaalbare sportvoorzieningen binnen de hele gemeente. Inwoners kunnen sporten en bewegen bij sportvoorzieningen en ook in de openbare ruimte.
  • De belevingswaarde vergroten van wat we hebben aan kunst, cultuur en cultuurhistorie
  • We willen samen met de inwoners zorgen dat er meer  kunst in de openbare ruimte komt.

Uitwerking speerpunten

Doel 1 Onderwijshuisvesting

  • Knelpunten in de huisvesting bij de basisscholen (de Klinkert; De Regenboog; de Bukehof; Uniek; ’t Bossche Hart;  Futura) en het voortgezet onderwijs (Markland College) worden opgelost. Hierbij wordt ook gezorgd voor de benodigde tijdelijke huisvesting. Participatie: Faciliteren. Wanneer: 2022-2025.
  • Het duurzamer maken van schoolpleinen en ze klimaatadaptief maken. Schoolpleinen aanpassen op de risico’s van een klimaat dat verandert. Denk aan: betere opvang van regenwater bij zware regenbuien. Participatie: Co-creatie. Wanneer: 2023-2026.

Doel 2 Verdere ontwikkeling van de integrale kindcentra

  • De coördinator kindcentra na 1 jan 2023 behouden om het uitvoeren van de visie structureel te versterken. Participatie: Co-creatie. Wanneer: Doorlopend
  • Er is samen met het onderwijs en JGZ en GGZ aandacht voor de geestelijke gezondheid van leerlingen. We koppelen het gedrag van kinderen aan de leeftijd, ontwikkeling, omgeving en de verantwoordelijkheid van de ouders voor de opvoeding. We zetten ook in op het verstevigen van sociale vaardigheden. Participatie: Faciliteren en Co-creatie (met onderwijs, JGZ en GGZ)
    Wanneer: 2022-2023.
  • Jongerenwerkers en buurtsportcoaches werken samen met scholen aan voorlichtingsactiviteiten over gezondheid en welzijn. De jongerenwerkers gaan ook meer de wijken in. Participatie: Co-creatie (met onderwijs). Wanneer: Doorlopend
  • Passend, flexibel inspelen op plotselinge instroom van kinderen, zowel nu als in de toekomst (zoals groep vluchtelingenkinderen). Dat doen we samen met het onderwijs. Participatie: Co-creatie (met onderwijs). Wanneer: 2022-2023
  • We geven extra aandacht aan het op tijd signaleren van (verhoogd) ziekteverzuim binnen het onderwijs. Zo voorkomen we dat jeugd thuis komt te zitten. We starten hiervoor de pilot M@zl binnen basisscholen. Dat doen we samen met scholen en zorgpartners. Participatie: Co-creatie (met partners). Wanneer: 2022-2026
  • Voor de kinderen uit het basisonderwijs wordt met ingang van 2022 het educatieve doe-programma ‘Democracity’ ingezet. Hierin leren kinderen om actief deel te nemen aan de maatschappij (burgerschap). Ook doen we het voortgezet onderwijs het aanbod voor gastlessen over dit thema.Participatie: Faciliteren. Wanneer: 2022-2026

Doel 3 Sport

  • Het behouden van het huidige basisaanbod van sportvoorzieningen. Waar mogelijk willen we dit verbeteren en verduurzamen. Hierbij is aandacht voor monitoring van de kwaliteit van de accommodaties en bijvoorbeeld het gebruik van LED verlichting. De harmonisatie van de buitensport accommodaties (inclusief het rekenmodel) wordt geëvalueerd. Paticipatie: Faciliteren. Wanneer: Doorlopend, evaluatie in 2024
  • Er wordt een plan geschreven dat rekening houdt met een toekomstbestendige en duurzame zwembadaccommodatie. Dit gebeurt onder begeleiding van een onafhankelijke partij samen met het bestuur van zwembad Blankershove. Participatie: Advies vragen. Wanneer: 2023
  • Door het bundelen van activiteiten, geld en mensen willen we zoveel mogelijk mensen de kans geven om mee te doen aan sportactiviteiten bij een reguliere sportvereniging. Of aan speciaal opgezette sport- en beweegactiviteiten. Ook als zij te maken hebben met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking of als zij chronisch ziek zijn. We zorgen dat ten minste één speelplek per kern inclusief is. Participatie: Co-creatie. Wanneer: Doorlopend

Doel 4 De belevingswaarde vergroten van wat we hebben aan kunst, cultuur en cultuurhistorie

  • Bij de inrichtingsplannen voor openbare ruimte spelen we in op bijzondere cultuurhistorische waarde (zoals de waterput Oud Gastel). Participatie: Faciliteren. Wanneer: 2022-2026
  • Er wordt een integrale visie opgesteld over cultuur. Dat doen we in samenspraak met de betrokken plaatselijke organisaties. Participatie: Adviseren. Wanneer: 2023 visie en 2024 implementatie
  • Met het uitschrijven van een prijsvraag stimuleren we acties om de belevingswaarde te vergroten op het gebied van het cultureel erfgoed. Participatie: Raadplegen. Wanneer: 2024 prijsvraag en 2025 acties

Doel 5 Kunst in de openbare ruimte

  • Er wordt samen met plaatselijke kunstenaars een actieplan ‘Kunst in de Openbare Ruimte’ opgesteld, met aandacht voor o.a. kunst op rotondes, langs routes, en teksten op gevels, en bestickeren van stroomhuisjes ed. Hierbij betrekken we inwoners (waaronder jongeren) en ondernemers zoveel mogelijk met onder andere prijsvragen. Participatie: Co-creatie. (Plaatselijke kunstenaars, Samenstichtingen, scholen , inwoners en 
    Ondernemers). Wanneer: 2023: opstellen actieplan 2024: acties

Kritische succesfactoren

De bereidheid van partners om samen te werken met de gemeente, de groei of krimp van het aantal leerlingen, en wisselende bouwkosten zijn bepalend voor het uitvoeren van de speerpunten.