Programma 2 Veiligheid

Portefeuillehouder: Burgemeester Bernd Roks

Intro

(Het gevoel van) veiligheid is een belangrijk onderdeel van de leefbaarheid voor inwoners, ondernemers en organisaties. Het programma veiligheid is gericht op verbetering van dit gevoel. Zichtbaarheid, bereikbaarheid en handhaving zijn belangrijke onderdelen. 

Wat doen we al?

Huidig beleid (wat voortgezet wordt):

  • Integraal veiligheidsplan: dit wordt voorbereid in samenwerking met 7 gemeenten en politie, OM en diverse partners in zorg
  • Jaarlijks beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
  • Veiligheid spoor (onder andere het organiseren van een grote oefening)
  • Buurtpreventie (toetsen en ontwikkelen)

Huidige werkzaamheden:

  • Veilige publieke taak (toetsen en aanscherpen)
  • In de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant wordt nauw samengewerkt op brandweerzorg en crisisbeheersing.
  • Meer gezamenlijke  controles doen met partners zoals politie enz.

Wat willen we bereiken (speerpunten)?

  1. Handhaven en doorpakken We voeren gezamenlijke controles uit, bijvoorbeeld met politie en de belastingdienst, waaronder de patsercontroles. Verder hebben we een “lik op stuk” beleid: een overtreder krijgt meteen een boete.
  2. Zichtbaar, aanspreekbaar, bereikbaar en transparant in resultaten Wij zijn zichtbaar en aanspreekbaar voor onze inwoners. Wij zijn goed bereikbaar (via click, call, face) en melden van zaken is eenvoudig. Wij zorgen voor terugkoppeling van resultaten bij meldingen. Daarnaast zorgen wij voorregelmatige terugkoppeling aan melders van resultaten van de BOA’s en de politie.
  3. Samenwerken aan veiligheid Wij werken samen met externe partners, zoals politie, belastingdienst, RIEC, instellingen en intern stemmen wij zaken goed af.

Uitwerking speerpunten

Doel 1 Handhaven en doorpakken

  • We sluiten aan bij de landelijke strategie van het inzetten op het voorkomen van herhaling van overtredingen. We verminderen de inzet van personeel bij kleine overtredingen. Participatie: niet van toepassing. Wanneer: 2022.
  • Beleid opstellen voor beboeten van bijplaatsingen van afval incl. onderzoek voor beboeten hiervoor door buitendienst. Participatie: Informeren. Wanneer: 2023.
  • Aanpassing beleid op handhaving per onderwerp, zoals parkeren grote voertuigen/bedrijfsbusjes, plaatsen containers openbare weg, huisvesting van en overlast door arbeidsmigranten. Participatie: Informeren. Wanneer: 2023/2024.
  • Handhaving op oneigenlijk gebruik van de vakantieparken. Participatie: niet van toepassing. Wanneer: Doorlopend.
  • Onderzoeken hoe en of inspraak over “waar en wanneer gehandhaafd wordt “ kan worden ingezet. Participatie: Raadplegen (digipanel en inspraakavond). Najaar: 2022.
  • Onderzoek doen naar cameratoezicht. Op basis hiervan stellen we nieuwe spelregels vast. Participatie: niet van toepassing. Wanneer: 2023.
  • We zorgen dat we als overheid meer weerbaar worden. Hier maken we een plan van aanpak voor. We onderzoeken een aantal onderwerpen en maken daar beleid voor. Voorbeelden hiervan zijn ondermijning, cybercrime  en BIBOB. Participatie: niet van toepassing. Wanneer: 2023.
  • Plan van aanpak maken om te regelen dat daders een schadevergoeding betalen. Participatie: Infomeren. Wanneer: 2023.
  • We pakken overlastsituaties op een pragmatische manier domeinoverstijgend aan met samenwerkingspartners. Hiervoor komt een apart budget beschikbaar. Participatie: Co-creatie. Wanneer: 2023.

Doel 2 Zichtbaar, aanspreekbaar, bereikbaar, en duidelijk in resultaten

  • We zorgen ervoor dat onze BOA’s zichtbaarder en beter bereikbaar worden. Dit doen we onder andere door het publiceren van wat de BOA’s doen via de gemeentelijke communicatiemiddelen, het bekend maken van de vaste BOA in de wijk en het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid. Participatie: Informeren. Wanneer: Doorlopend.
  • Wij zorgen voor terugkoppeling van resultaten bij meldingen. Daarnaast zorgen wij voor regelmatige terugkoppeling van resultaten aan melders van de BOA’s en de politie. Participatie: Informeren. Wanneer: 2022.
  • We gaan verzoeken tot handhaving en signalen van overlast samenbrengen. Wanneer: 2022.

Doel 3 Samenwerken aan veiligheid

  • We gaan een nieuw beleid opstellen voor ontsporende jongeren vanaf groep 8 met als doel om ontsporing te voorkomen en om jongeren te leren hoe zij gevaarlijke situaties op tijd kunnen herkennen. Participatie: Informeren. Wanneer: 2023
  • We versterken de samenwerking met alle partners voor het verbeteren van de leefbaarheid in wijken onder andere voor de aanpak van de Wet Aanpak Woonoverlast en voor controle op snelheidsovertredingen. Participatie: Informeren. Wanneer: Vanaf 2022 doorlopend.
  • We voeren het beleidsplan Mensenhandel uit wat is opgesteld binnen het district Markiezaten. Wanneer: 2023.

Kritische succesfactoren

Handhaving: nieuw beleid en de huidige regelgeving moeten uit te voeren en te handhaven/controleren zijn.

Wet- en regelgeving: wet en regelgeving geven de spelregels aan waarbinnen wij ons werk uitvoeren. Deze maken het soms lastig om actie te ondernemen als dat nodig is. Een goede afweging tussen zorgvuldigheid en handelen is soms noodzakelijk.

Privacywetgeving is belangrijk bij de uitvoering van onze taak. Er is behoefte aan een beter instrument om gegevens uit te wisselen met samenwerkingspartners. Natuurlijk moet dit binnen de geldende regels passen.