Vervoer en mobiliteit

Algemeen

Op deze pagina vindt u informatie over Deeltaxi, vervoer via Valys of Plusbus, en (aanvraag van) rolstoel of scootmobiel.

Wat u moet weten

Plusbus

Woont u in de gemeente Halderberge, bent u ouder dan 55 jaar en wilt u graag een bezoek brengen aan familie, de huisarts, een Pluspunt of gaan winkelen? Dan kunt u daarvoor de Plusbus bellen. De Plusbus heeft een liftinstallatie en is dus ook geschikt voor mensen die slecht ter been zijn. De Plusbus haalt u thuis op. Kijk voor de tijden en de kosten op de website van Surplus.

Deeltaxi 

Iedereen kan reizen met deeltaxi, ook zonder deeltaxipas. U reist dan tegen het OV-deeltaxitarief. Om het reserveren van ritten makkelijker te maken, kunt u bij de klantenservice gratis een deeltaxipas aanvragen. Kunt u niet zelfstandig reizen, dan komt u wellicht in aanmerking voor de Wmo-deeltaxipas. U reist dan tegen gereduceerd tarief.

U betaalt per kilometer. Heeft u een Wmo-deeltaxipas, dan wordt er een kilometerbudget op de pas gezet. Met dit budget reist u maximaal 1500 kilometer. De ritkilometers worden via een routeplanner bepaald. U vindt de kosten voor de deeltaxi op de website van Deeltaxi West-Brabant.

Valys

Aan het reisgebied en uw rit zijn met Deeltaxi West-Brabant grenzen gebonden. Wilt u verder reizen en is het openbaar vervoer geen optie, dan komt u wellicht in aanmerking voor Valys vervoer. Wilt u meer informatie over Valys en de kosten hiervoor? Kijk dan op www.valys.nl.

Bravoflex

BravoFlex rijdt in de gemeenten Moerdijk, Halderberge, Drimmelen en Altena. BravoFlex is de extra vervoerservice voor de avonduren, in het weekend en op feestdagen, daar waar niet of nauwelijks openbaar vervoer beschikbaar is. Met de app van BravoFlex boek je een rit naar keuze vanaf een bushalte naar een treinstation, veerhalte of OV-knooppunt, een zogeheten ‘hub’ en andersom. Vanaf deze hubs zijn Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom of Den Bosch in 1 overstap bereikbaar.

Hoe werkt het? Download de gratis BravoFlex app in de Google Play Store of App Store. Plan vooraf zelf je rit en kies de instaphalte en bestemming. Bekijk in de app hoe laat je wordt opgehaald en waar het voertuig zich bevindt. Je betaalt met je pinpas bij de chauffeur. Reserveer je liever via de telefoon? Bel 088-0761977 (tegen lokaal tarief of gebruikelijke belkosten).

Kijk voor alle informatie over routes en tijdstippen op de website van Bravoflex.

Scootmobiel

Met een scootmobiel blijft u mobiel. U kunt dan zelf op pad om een boodschap te doen, familie te bezoeken of een tochtje te maken. Als u in aanmerking komt voor een scootmobiel via de Wmo dan betaalt u daarvoor een eigen bijdrage. Deze bijdrage is vast en niet afhankelijk van uw inkomen. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor. Meer informatie vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Rolstoel

Hebt u een rolstoel nodig? U kunt deze twee keer drie maanden lang lenen bij Medipoint. Heeft u voor langere tijd een rolstoel nodig? U kunt ook in aanmerking komen voor een rolstoel via de Wet maatschappelijke ondersteuning. Voor een rolstoel via de Wet maatschappelijke ondersteuning betaalt u geen eigen bijdrage. Ook voor een sportrolstoel kunt u soms via de Wmo een vergoeding krijgen. Neem hierover contact op met het wijkteam.

Wist u dat?

  • Ook voor een sportrolstoel, driewielfiets of duofietsen kunt u soms via de Wmo een vergoeding krijgen. Neem hierover contact op met het wijkteam.
  • Zijn Deeltaxi, Plusbus, Valys, rolstoel en scootmobiel geen oplossing voor uw vervoersprobleem? En is er binnen uw eigen netwerk geen passende oplossing? Dan kunt u een melding doen bij het wijkteam. We zoeken met u dan naar een oplossing.

Uw hulpvraag melden

Wilt u weten of wij u kunnen helpen bij uw vervoerproblemen? Vul dan het meldingsformulier in.

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt een keukentafelgesprek genoemd. 
  • Van dit keukentafelgesprek wordt een kort gespreksverslag gemaakt en naar u opgestuurd. 
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan ook naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente. 
  • Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in het gespreksverslag. 
  • Als blijkt dat er een aanvraag nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. Wij melden u dan aan bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat ook met u in gesprek om samen met u te bepalen welke zorginzet nodig is. Deze afspraken worden vastgelegd in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. Als u akkoord gaat met dit plan, dan ondertekent u dit.
  • U krijgt van de gemeente een brief met de beslissing van de gemeente. Op dat moment kan de zorg gestart worden.
  • Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met uw wijkteam van de gemeente. Zij zijn elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur bereikbaar via 14 0165.