Belona: duurzame etiketten
In een rustige woonwijk in Oud Gastel zit een bedrijf dat wereldwijd impact maakt: Optimum Group™ Belona. Wat ooit begon als een klein familiebedrijf in ponskaarten en kettingformulieren, is uitgegroeid tot een internationale speler die vanuit Oud Gastel dagelijks wereldwijd miljoenen etiketten levert. Etiketten voor voeding, logistiek, cosmetica, medicijnen en nog veel meer. Wij spraken Ralph van der Star, een van de commerciële gezichten van Belona, over het bijzondere verhaal van dit bedrijf, de waardering voor medewerkers en de ambities voor een duurzamere toekomst.
Ralph vertelt enthousiast: “Je loopt door de supermarkt en op elk product zit een etiket. De kans is groot dat dat etiket bij ons vandaan komt. Van vleeswaren tot fruitstickers, de verzendlabels van e-commerce, iedereen heeft dagelijks onze producten in handen, zonder het te weten. Bij Belona rollen jaarlijks honderden miljoenen etiketten van de machines. “Als het zelfklevend en op rol is, kunnen we het produceren hier in Oud Gastel. Voor bijzondere, kleinere en vaak luxe etiketten hebben we meerdere locaties in Europa.”
Een rijke historie
Het bedrijf begon in 1955 in Rotterdam met de productie van ponskaarten voor inklokken. In de jaren zeventig en tachtig maakte Belona naam met kettingformulieren: de doorlopende vellen papier met gaatjes aan de zijkanten die werden gebruikt voor facturen en administratie.
Een bijzonder detail: de naam Belona ontstond uit de namen van de kinderen van de eerste eigenaar, Bert en Ilona. Zo draagt het bedrijf nog altijd een stukje familiegeschiedenis met zich mee.
In 1979 verhuisde het bedrijf naar Oud Gastel, waar de ruimte en gunstige omstandigheden de groei verder stimuleerden. In de jaren negentig verschoof de focus naar het drukken van etiketten. Dat bleek een gouden greep.
De volgende grote mijlpaal kwam in 2019, toen Belona toetrad tot de Optimum Group™, een internationale groep van achttien etikettenproducenten. Deze samenwerking opende deuren naar nieuwe markten, bracht extra kennis en gaf de innovatie van Belona een stevige impuls.
Duurzame Innovatie: Linerless Etiketten
Een van de grootste innovaties van Belona is het linerless etiket: een etiket zonder drager. “Traditionele etiketten hebben een siliconen drager die na gebruik afval oplevert,” legt Ralph uit. “Met onze linerless-oplossing bespaar je zo’n 60% materiaal, omdat er geen drager nodig is. Het plakt wel, want de siliconenlaag zit op het etiket zelf. Dat maakt het veel duurzamer.”
Deze innovatie heeft Belona erkenning opgeleverd: In juni ontving het bedrijf de eerste Groene Pluim van de gemeente Halderberge, als waardering voor hun inzet op duurzaamheid én goed werkgeverschap.
Ondernemen in een woonwijk
Belona is onlosmakelijk verbonden met Oud Gastel. “Wij zitten middenin een woonwijk,” vertelt Ralph. “We houden rekening met onze buren: vrachtwagens rijden rustig door de 30-kilometerzone en het contact met de buurt is gewoon goed.”
Ook de samenwerking met de gemeente en regionale organisaties verloopt positief. “Het was geweldig om het college van burgemeester en wethouders hier te ontvangen. Zo konden we laten zien wat we allemaal doen. Vanuit dit kleine dorp gaan onze etiketten de hele wereld over.”
Blijven groeien en verduurzamen
“De Europese wetgeving stelt steeds strengere eisen aan recyclebaarheid en traceerbaarheid van verpakkingen. Wij willen vooroplopen en geven hier workshops en masterclasses over aan onze klanten. Zo delen we onze kennis en ondersteunen we hen bij de grote veranderingen die eraan zitten te komen,” vertelt Ralph.
Mensen maken het verschil
Naast technologische innovatie hecht Belona veel waarde aan zijn medewerkers. “Veel mensen werken hier al tientallen jaren. We vieren successen of eten een worstenbroodje samen. Onlangs ging een collega met pensioen die hier 45 jaar heeft gewerkt. Dat zegt iets over hoe we met onze mensen omgaan.”
De binding met de regio is belangrijk, maar de zoektocht naar technisch personeel blijft een uitdaging. “We willen meer gaan samenwerken met ‘Samen in de Regio’ en scholen om jonge mensen enthousiast te maken voor techniek. We leiden graag stagiairs op, in de hoop dat ze bij ons blijven.”
