Aanpassingen in de woning

Algemeen

Het kan zijn dat uw woning niet meer geschikt is voor u door uw beperkingen. Er zijn allerlei mogelijkheden om uw huis zo aan te passen, dat u langer zelfstandig en veilig thuis kunt blijven wonen.

Wat u moet weten

Kleine aanpassingen

Soms kunnen kleine aanpassingen in uw huis of handige hulpmiddelen u het al een stuk makkelijker maken. Voor bijvoorbeeld bedverhogers, badbeugels, toiletverhoger of antislipmat kunt u bij een bouwmarkt terecht. Ook op internet vindt u veel winkels met hulpmiddelen.

Heeft u een huurwoning? Vraag dan eens bij de verhuurder na wat hij voor u kan doen.

Tijdelijke ondersteuning nodig?

Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig, zoals bijvoorbeeld een douchestoel? Dan kunt u die gratis lenen of huren bij de thuiszorgwinkels. U kunt hier ook hulpmiddelen kopen. Vraag bij de thuiszorgwinkel naar de prijzen. Soms is een vergoeding mogelijk via uw zorgverzekeraar. Vraag uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.

Grote aanpassingen en hulpmiddelen

Het kan ook zijn dat meer ingrijpende aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld het aanpassen van de badkamer, installeren van een traplift of realiseren van een aanbouw. Dan kunt u terecht bij uw wijkteam. Wij kijken samen met u wat mogelijk is.

Wat kost het?

Eigen bijdrage

Voor de meeste voorzieningen die vanuit de Wmo verstrekt worden, betaalt u een eigen bijdrage. Deze bijdrage is vast en niet afhankelijk van uw inkomen. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor. Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

De eigen bijdrage geldt niet voor:

  • Rolstoelen
  • Voorzieningen voor kinderen tot 18 jaar, met uitzondering van woningaanpassingen
  • Collectieve voorzieningen, zoals de Deeltaxi

Uw hulpvraag melden

Wilt u voor hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking komen? Vul dan het meldingsformulier in.

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt het keukentafelgesprek genoemd. 
  • Van dit keukentafelgesprek wordt een kort verslag gemaakt en naar u opgestuurd.
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen, of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan ook naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente. 
  • Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in een gespreksverslag.  
  • Wanneer blijkt dat er een aanvraag nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. Wij melden u dan aan bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat ook met u in gesprek om samen met u te bepalen welke zorginzet nodig is. Deze afspraken worden mogelijk vastgelegd in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. U ondertekent dit plan als u akkoord bent met de afspraken.
  • U krijgt van de gemeente een brief met de beslissing van de gemeente. Daarna kan de zorg gestart worden. 
  • Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met uw wijkteam van de gemeente. Zij zijn elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur bereikbaar via 14 0165.