Vragen over Vroeg Eropaf

Wat kan ik verwachten?

Als u in aanmerking komt voor een hulpaanbod van Vroeg Eropaf, zoekt een hulpverlener van gemeente Halderberge contact met u via een brief, mail, SMS, telefoontje en/of persoonlijk bezoek. Hij of zij gaat graag met u in gesprek over het betalen van uw belangrijkste vaste lasten en denkt mee over een oplossing om hieraan te kunnen voldoen. U kunt ook uw vragen stellen over uw financiën of andere zaken waar u tegenaan loopt. De hulpverlener kan u ondersteunen en zorgen dat u zo snel mogelijk weer grip hebt op uw geldzaken. De hulp is professioneel en kost u niets.

Wanneer word ik benaderd?

Als u bij twee of meer deelnemende organisaties een betalingsachterstand van een afgesproken bedrag heeft. Deze bedragen zijn per organisatie anders. Ook als u bij één van deze organisaties een betalingsachterstand heeft van een hoog bedrag kan u worden benaderd. 

Uw betalingsachterstand is minimaal:

  • 25 dagen oud (huur)
  • 30 dagen oud (zorgpremie en water)
  • 50 dagen oud (energie).

En als ik niet thuis ben?

De hulpverleners zorgen er altijd voor, dat u zelf contact met hen kunt opnemen. Zij sturen een brief, spreken de voicemail in of laten een folder achter in de brievenbus.

Is deelname verplicht?

Nee, deelname is niet verplicht. Wij willen u helpen. Als u geen gebruik wilt maken van deze hulp, dan kunt u dat aangeven aan de hulpverlener. Of al van tevoren bij uw woningcorporatie, energiebedrijf, zorgverzekeraar of het waterbedrijf. 

Kan ik mijzelf aanmelden?

Lukt het u niet om alle rekeningen op tijd te betalen? Dan kunt u hier zelf op verschillende manieren iets aan doen. U kunt bijvoorbeeld contact opnemen met de organisatie waar u nog aan moet betalen. Misschien kunt u een betalingsregeling afspreken. U kunt ook contact opnemen met het team Hulp bij financiële zorgen van de gemeente. Wij helpen u graag om uw financiën weer op de rit te krijgen.

Waarom Vroeg Eropaf?

Veel mensen met financiële problemen melden zich niet of (veel) te laat voor een betalingsregeling of hulpverlening. En dat terwijl snelle hulp bij betalingsproblemen veel ellende en maatschappelijke kosten kan voorkomen. Daarom kiezen wij ervoor om zélf aan te kloppen bij inwoners met betalingsachterstanden. Door vroegtijdig hulp aan te bieden kunnen ernstige financiële problemen worden voorkómen. Samen pakken we geldzorgen aan!

Welke partijen werken in dit project samen?

De signalen van betalingsachterstanden ontvangen de gemeenten van zorgverzekeraars, energiebedrijven, Brabant Water en verhuurders. 

Hoe zit het met mijn privacy?

Een openstaande rekening voor huur, zorgpremie, energie of water kan duiden op financiële problemen. Daarom zijn verhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en het waterbedrijf wettelijk verplicht om betalingsachterstanden te melden bij de gemeente. Zo kan de gemeente op tijd ondersteuning aanbieden om problemen op te lossen en (ernstige) schuldensituaties te voorkomen. Hierbij gebruikt de gemeente persoonsgegevens. Wij leggen graag uit hoe we dat doen.

Van wie verzamelt de gemeente persoonsgegevens?

De gemeente verzamelt en gebruikt persoonsgegevens van inwoners met betalingsachterstanden op hun vaste lasten. Het gaat om inwoners met een betalingsachterstand bij hun verhuurder, zorgverzekeraar, energie- en of waterbedrijf. Deze organisaties noemen we: vaste-lasten-partners. Zij doen een melding bij de gemeente, zodat wij gericht hulp kunnen aanbieden.

Welke gegevens gebruikt de gemeente?

De gemeente gebruikt onderstaande persoonsgegevens van de betrokken inwoners:

  • NAW-gegevens
  • geboortedatum
  • geslacht
  • administratienummer
  • BSN
  • telefoonnummer
  • mailadres
  • gegevens over de betalingsachterstand
  • gegevens over een lopend schuldhulpverleningstraject
  • data en aard van contacten met betrokken inwoner
  • resultaat contacten met betrokken inwoner
  • acceptatie of afwijzing van het hulpaanbod
  • indicatie wijze van oplossen betalingsachterstand
  • indicatie aard vervolghulp
  • bevindingen en verslagen van betrokken hulpverleners

Doel van het gebruik van persoonsgegevens

De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor verschillende doeleinden:

  • beoordelen en voorkomen van problematische schulden, dreigende schulden, huisuitzettingen, afsluitingen en verder oplopende incassokosten;
  • raadplegen en informeren van en communiceren met betrokken (medewerkers van) vaste-lasten-partners en hulpverlenende organisaties;
  • maken van managementrapportages om de dienstverlening te verbeteren en de verantwoording van het beleid te verbeteren;
  • uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en statistiek;
  • uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.

Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens

De gemeente gebruikt persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Vroegsignalering van schulden is wettelijk verplicht. De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verplicht gemeenten om meldingen van betalingsachterstand te ontvangen van verhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en het waterbedrijf. Deze wet verplicht de gemeente ook om aan de betrokken inwoners een hulpaanbod te doen.

Wie ontvangen de persoonsgegevens?

De gemeente deelt de persoonsgegevens met de medewerkers Vroeg Eropaf. Ook deelt de gemeente persoonsgegevens met de vaste-lasten-partners die de betalingsachterstanden melden. Tot slot deelt de gemeente persoonsgegevens met de applicatiebeheerder die namens de gemeente de gegevens verwerkt. Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

De gegevens worden bewaard tot maximaal 1 jaar na het beëindigen van de hulpverlening in het kader van vroegsignalering. Dit gebeurt om de juiste hulp te kunnen bieden als een inwoner binnen een jaar opnieuw wordt aangemeld met een betalingsachterstand. Bijlagen en aanvullende documenten die persoonsgegevens kunnen bevatten worden na een jaar verwijderd. Overige herleidbare persoonsgegevens worden geanonimiseerd.

Wilt u niet dat de gemeente de gegevens van uw betalingsachterstanden krijgt?

Meldt dit dan aan uw verhuurder, zorgverzekeraar, energie- of waterbedrijf.

Heeft u vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens of wilt u een beroep doen op uw privacy-rechten?

Ga dan naar de privacyverklaring van de gemeente