Garantstelling of logiesverstrekking
Algemeen
Een garantstelling of logiesverstrekking is een verklaring waarin staat dat u iemand uit het buitenland uitnodigt om naar Nederland te komen. Deze verklaring is soms nodig bij een visumaanvraag. Een garantstelling of logiesverstrekking helpt om een visum te krijgen. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon. U stuurt de ingevulde garantstelling of logiesverstrekking naar de betreffende persoon. Ga wel eerst naar de gemeente om uw handtekening te legaliseren. U maakt daarvoor een afspraak.
Een garantstelling of logiesverstrekking kunt u downloaden vanaf de website van de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Hoe het werkt
- Vul in: Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking. U vindt het formulier onder dit tekstblok
- Onderteken het nog niet. Dit doet u bij de gemeente.
- Maak een afspraak en ga persoonlijk naar de gemeente. U ondertekent de garantstelling of logiesverstrekking aan de balie.
- Gaat het om garantstelling en heeft u een echtgenoot of geregistreerd partner? Dan moet ook hij/zij dit formulier tekenen aan de balie.
- U betaalt de kosten voor de legalisatie van de handtekening of handtekeningen.
-
U stuurt het ingevulde formulier naar de persoon die u wilt uitnodigen.
Legalisatie handtekening
Voor een garantstelling of logiesverstrekking is een gelegaliseerde handtekening nodig. Daarbij controleert de gemeente uw identiteit en handtekening. Dit is het bewijs dat u echt diegene bent die de gevraagde handtekening zet. U tekent de garantstelling of logiesverstrekking aan de balie van het gemeentehuis.
Meenemen
- Een geldig identiteitsbewijs of paspoort.
- Pinpas of contant geld.
Kosten
Het legaliseren van een handtekening kost € 15,45.