Hulpmiddelen en aanpassingen in de woning

Hebt u een beperking en woont u zelfstandig? Er zijn allerlei mogelijkheden om uw huis zo aan te passen, dat u langer zelfstandig en veilig kunt blijven wonen. Ook een rolstoel of aangepaste fiets kunnen u helpen om langer zelfstandig te blijven.

Wat u moet weten

Kleine aanpassingen

Soms kunnen kleine aanpassingen in uw huis of handige hulpmiddelen u het al een stuk makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan bedverhogers, badbeugels, toiletsteun of toiletverhoger. Deze producten kunt u bijvoorbeeld kopen bij de Doe-het-zelf winkel.


Tijdelijke ondersteuning nodig?

Hebt u tijdelijk een hulpmiddel nodig? Bijvoorbeeld krukken of een douchestoel? Tijdelijke hulpmiddelen kunt u gratis lenen of huren bij de thuiszorgwinkels. U kunt hier ook hulpmiddelen kopen. Vraag bij de thuiszorgwinkel naar de prijzen. Soms is een vergoeding mogelijk via uw zorgverzekeraar. Vraag uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.


Grote aanpassingen en hulpmiddelen

Het kan ook zijn dat meer ingrijpende aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld een aangepaste keuken, een traplift of een aanbouw. Misschien hebt u een rolstoel, scootmobiel of aangepaste fiets nodig. Dan kunt u terecht bij de gemeente. Wij kijken dan samen met u wat mogelijk is.

Kosten

Voor de meeste voorzieningen die vanuit de Wmo versterkt worden, betaalt u een eigen bijdrage. Hoeveel? Dat is afhankelijk van uw inkomen en eigen vermogen en van de kosten van de voorziening. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

De eigen bijdrage geldt niet voor:

  • Rolstoelen
  • Voorzieningen voor kinderen tot 18 jaar, met uitzondering van woningaanpassingen
  • Collectieve voorzieningen, zoals de Deeltaxi

Uw hulpvraag melden

Wilt u voor hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking komen? Vul dan het meldingsformulier in.

Meldingsformulier wijkteam


Hoe gaat het verder?

  • Hebt u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit kan in het gemeentehuis zijn of bij u thuis. Het gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt het keukentafelgesprek genoemd. In de folder vindt u meer informatie. 

pdf Folder keukentafelgesprek (PDF, 798.78 KB)

  • Van dit keukentafelgesprek wordt een kort verslag gemaakt wat u ondertekent. Hiermee geeft u akkoord op deze weergave van het gesprek tussen u en de medewerker van de gemeente.
  • Wat is er nodig om u verder te helpen? Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan ook naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente. Dan is uw melding met het verslag en uw handtekening afgerond. 
  • Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in een ondersteuningsplan. Dit plan geldt als aanvraag voor de benodigde zorg en opdrachtverstrekking naar de zorgaanbieder. 
  • De zorgaanbieder gaat ook met u in gesprek om samen met u te bepalen welke zorginzet benodigd is.  Er volgt dan nog een ‘keukentafelgesprek’ tussen u en de zorgaanbieder. Van dit overleg wordt ook een plan opgesteld. Dit kan verschillende benamingen hebben, een zorgarrangement of een leveringsplan. Ook dit plan moet door u ondertekend worden als u akkoord bent.
  • U krijgt van de gemeente een brief met de beslissing van de gemeente, waardoor de zorg gestart kan worden. 
  • Bent u het niet eens met de beslissing? Tegen de brief van de gemeente (beschikking met uw zorgplan) kunt u in bezwaar gaan. 
  • Hebt u een vraag over de werkwijze van de wijkteams van de gemeente? Dan kunt u elke werkdag tussen 9.00 uur en 10.00 uur tijdens het telefonisch spreekuur contact opnemen via 14 0165.