Huishoudelijke ondersteuning

Heeft u hulp nodig bij het stofzuigen? Bij het schoonmaken van de badkamer of bij de was? Misschien kunnen huisgenoten, buren of familieleden iets voor u doen. U kunt ook betaalde hulp inschakelen. Lukt dat niet? Dan zijn er verschillende mogelijkheden die een oplossing kunnen bieden.

Wat u moet weten

Maaltijd- en boodschappenservice

Soms bent u geholpen met een zogenaamde ‘algemene voorziening’. Een algemene voorziening is vrij toegankelijk, zonder voorafgaand onderzoek naar uw persoonlijke omstandigheden. Voorbeelden van algemene voorzieningen zijn:

  • Boodschappendienst
  • Maaltijdverzorging (ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje-dekje genoemd)
  • Glazenwassen voor de ramen aan de buitenkant

Resultaatgericht werken

Kunt u geen gebruik maken van deze algemene voorzieningen? En zijn er geen mensen in uw omgeving die u kunnen ondersteunen? Dan kan een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden misschien een oplossing zijn. Er wordt niet meer gekeken naar het aantal uren huishoudelijke hulp, maar naar het resultaat. Dus niet meer ‘twee uur zwaar huishoudelijk werk per week’, maar het resultaat ‘een gestructureerd huishouden: een schoon en leefbaar huis’. Het is bij huishoudelijke taken namelijk heel normaal dat dit de ene keer wat meer tijd kost dan de andere keer. Het hoeft niet overal ‘spic en span’ te zijn, maar het huishouden moet ‘op orde’ zijn.

Onder een gestructureerd huishouden verstaan we een huishouden waarbij iedere bewoner van de woning gebruik kan maken van een opgeruimde en functionele huiskamer, slaapkamer, keuken, toilet, badkamer en hal. Bij een gestructureerd huishouden horen dus niet de zolder, de niet-gebruikte ruimten in een woning, de kelder en werkzaamheden die buiten de woning plaatsvinden (ramen lappen buiten en tuinonderhoud) en klusjes als de kerstboom optuigen of verhuisdozen in-/uitpakken.


Dienstencheque

Hebt u al een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden en wilt u toch nog wat extra hulp? Dat kan via de dienstencheque. De dienstencheque is bedoeld voor extra werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld het wassen en opbergen van uw zomer- en winterkleding, het opruimen van de kasten of het schoonmaken van de zolder.

Wat kost het

Eigen bijdrage 

Voor huishoudelijke ondersteuning betaalt u een eigen bijdrage. U betaalt het maximum van € 17,50 per 4 weken aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Meer informatie vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Dienstencheque

Heeft u al een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden en wilt u toch nog wat extra hulp? Dat kan via de dienstencheque.

Uw hulpvraag melden

Wilt u voor huishoudelijke hulp in aanmerking komen? Vul dan het meldingsformulier in.

Meldingsformulier wijkteam


Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit kan in het gemeentehuis zijn of bij u thuis. Het gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt het keukentafelgesprek genoemd. In de folder vindt u meer informatie.
pdf Folder keukentafelgesprek (PDF, 798.78 KB)
  • Van dit keukentafelgesprek wordt een kort verslag gemaakt en naar u opgestuurd.
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan ook naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente.
  • Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in een gespreksverslag.
  • Wanneer blijkt dat er een aanvraag nodig is kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. We zullen u dan aanmelden bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat ook met u in gesprek om samen met u te bepalen welke zorginzet benodigd is. Deze afspraken worden mogelijk vastgelegd in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. Dit document moet door u ondertekend worden als u akkoord bent.
  • U krijgt van de gemeente een brief met de beslissing van de gemeente, waardoor de zorg gestart kan worden. 
  • Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met uw wijkteam van de gemeente. Zij zijn elke werkdag tussen 9.00 uur en 10.00 uur tijdens het telefonisch spreekuur bereikbaar via telefoonnummer 14 0165.
Wat vindt u van de informatie op deze pagina?