Huishoudelijke ondersteuning
Algemeen
Heeft u hulp nodig bij het huishouden? Misschien kunnen huisgenoten, buren of familieleden iets voor u doen. U kunt ook betaalde hulp inschakelen. Lukt dat niet? Dan zijn er verschillende mogelijkheden die een oplossing kunnen bieden.
Wat u moet weten
Algemene voorzieningen
Soms bent u geholpen met een zogenaamde ‘algemene voorziening’. Een algemene voorziening is vrij toegankelijk, zonder voorafgaand onderzoek naar uw persoonlijke omstandigheden. U kunt dit zelf regelen. U hoeft u hiervoor dus niet bij het wijkteam te melden.
Voorbeelden van algemene voorzieningen zijn:
- Boodschappendienst
- Maaltijdverzorging (ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje-dekje genoemd)
- Glazenwassen voor de ramen aan de buitenkant
- Robotstofzuiger
Resultaatgericht werken
Kunt u geen gebruik maken van deze algemene voorzieningen? En zijn er geen mensen in uw omgeving die u kunnen ondersteunen? Dan kan een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden misschien een oplossing zijn. Er wordt niet meer gekeken naar het aantal uren huishoudelijke hulp, maar naar het resultaat. Dus niet meer ‘twee uur zwaar huishoudelijk werk per week’, maar het resultaat ‘een gestructureerd huishouden: een schoon en leefbaar huis’. Het is bij huishoudelijke taken namelijk heel normaal dat dit de ene keer wat meer tijd kost dan de andere keer. Het hoeft niet overal ‘spic en span’ te zijn, maar het huishouden moet ‘op orde’ zijn.
Onder een gestructureerd huishouden verstaan we een huishouden waarbij iedere bewoner van de woning gebruik kan maken van een opgeruimde en functionele huiskamer, slaapkamer, keuken, toilet, badkamer en hal. Bij een gestructureerd huishouden horen dus niet de zolder, de niet-gebruikte ruimten in een woning, de kelder en werkzaamheden die buiten de woning plaatsvinden (ramen lappen buiten en tuinonderhoud) en klusjes als de kerstboom optuigen of verhuisdozen in-/uitpakken.
Wat kost het
Eigen bijdrage
Voor huishoudelijke ondersteuning betaalt u een eigen bijdrage. Deze bijdrage is vast en niet afhankelijk van uw inkomen. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor. Meer informatie vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
Uw hulpvraag melden
Wilt u voor huishoudelijke hulp in aanmerking komen? Vul dan het meldingsformulier in.
Hoe gaat het verder?
- Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
- Een medewerker van de gemeente belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
- Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt het keukentafelgesprek genoemd.
- Van dit keukentafelgesprek wordt een kort verslag gemaakt en naar u opgestuurd.
- Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden, en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente.
- Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in een gespreksverslag.
- Als blijkt dat er een aanvraag nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. We melden u aan bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat met u in gesprek. Samen bepalen jullie welke zorg nodig is. Deze afspraken worden vastgelegd in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. Als u akkoord bent met de afspraken, dan ondertekent u dit document.
- U krijgt van de gemeente een brief met de beslissing van de gemeente. Dan kan de zorg gestart worden.
- Heeft u nog vragen? Neem contact op met uw wijkteam. Zij zijn elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 0165 - 390 500.