Beschermd wonen

Wat moet u weten?

Als u vanwege (psychische) problemen niet (langer) zelfstandig kunt wonen, komt u mogelijk in aanmerking voor de beschermd wonen of beschermd thuis.

Samen met u kijken we eerst wat u zelf nog kan. Of waar uw familie of vrienden u bij kunnen helpen. Soms is dat meer dan u denkt. Heeft u meer hulp nodig? Dan komt u misschien in aanmerking voor de voorziening beschermd wonen of beschermd thuis.

Er zijn verschillende vormen van beschermd wonen. Beschermd wonen kan betekenen dat u in een instelling verblijft. Het kan ook zo zijn dat u in uw eigen woonomgeving ondersteuning ontvangt. Dit laatste noemen we beschermd thuis.

Er wordt samen met u toegewerkt naar zelfstandigheid. Dat geldt voor Beschermd wonen en ook voor Beschermd thuis. 

Wat kost het?

Eigen bijdrage

Voor de meeste voorzieningen die vanuit de Wmo verstrekt worden, betaalt u een eigen bijdrage. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor. Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Uw hulpvraag melden

Wilt u voor beschermd wonen of beschermd thuis in aanmerking komen? Vul dan het meldingsformulier in.

Heeft u al een indicatie voor beschermd wonen die eerder is afgegeven door gemeente Bergen op Zoom? Dan mag u contact opnemen met de gemeente Bergen op Zoom. Gemeente Bergen op Zoom is bereikbaar op telefoonnummer 14 0164.

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het meldingsformulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente Halderberge belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker van de gemeente met u een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt een keukentafelgesprek genoemd. 
  • Van dit keukentafelgesprek wordt een kort gespreksverslag gemaakt en naar u opgestuurd.
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan ook naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente. 
  • Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in het gespreksverslag. 
  • Als blijkt dat er een aanvraag voor een voorziening nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag hiervoor. Samen met de medewerker van de gemeente maakt u afspraken over het vervolg.
  • Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met uw wijkteam van de gemeente. Zij zijn elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur bereikbaar via 14 0165